RATIONALISM OCH RELATIVISM
Ratio eller roten, d v s föreställningen om ett oantastligt förnuft vars slutledningar genom olika tankeprocesser representerar den materiella och den icke-materiella världen precist är lika påverkad av de ekonomiska faktorer som styr den samtid den anses råda över. Den anser sig stå över "hönan eller ägget" men kan inte ge en rationell förklaring till hur problemet kan förstås. Följaktligen ignorerar den enkla filosofiska frågor vars svar inte matematikens ekvationer finner en lösning på.
Andlighet och metafysik är en större utmaning för rationalismen. Richard Dawkins "själviska gen", ett don Quixote projekt i förnuftets korståg som en påhittig förklaring till varför den ortodoxa utvecklingsläran slirar in på "medmänskliga och kärleksfulla" beteenden som på något sätt måste rationaliserars in i den enda godtagbara utvecklingsteorin om "survival of the fittest" som, enkelt uttryckt, endast premierar den starkaste och mest aggressiva, numera utbytt mot de mest anpassbara.
Att fira jul och minnas kristendomen väcker stort obehag medan vi omsorgsfullt under ett decennium idogt tränats i att förstå islamiskt tankegods och traditioner i humanismens namn. Nå, denna politiskt korrekta process har med förfäran kommit av sig på grund av emiratsträvanden, IS, Al Shabaab, Boku Haram m.fl. Till och med Guillou håller tyst.
Detta svärmeri för religionsfrihet vekar inte omfatta inte kristendomen som avfärdas som vidskepelse även bland samtidens största tänkare. Detta visar på hur diskursen styrs av en relativism som styrs av andra faktorer än rent oförvitligt och självständigt tankegods..
Detta svärmeri för religionsfrihet vekar inte omfatta inte kristendomen som avfärdas som vidskepelse även bland samtidens största tänkare. Detta visar på hur diskursen styrs av en relativism som styrs av andra faktorer än rent oförvitligt och självständigt tankegods..
Så märkligt. Varför är den milde snickaren från Nazaret så hotande? Varför är tanken på ett medvetande efter döden så fasansfullt upprörande för intelligentsian? Trehundra år efter upplysningstidens tankegods? Varför är Gudstanken i alla dess variationer utdömd som svagtänkta fantasier? Är den moderna människan drabbad av dominanta och maktfullkomliga präster ? Har den några egentliga föreställningar om korstågen och jesuiternas framfart i andra världsdelar där man redan förrättade människooffer innan man "befriades" av katolicismen ? Är alla religioner redskap för kontroll och underkastelse ? Yannaiterna? Som inte ens får trampa på en myra ? Olika asiatiska religioner som är de mest fridsamma man kan tänka sig. Animistiska metafysiska föreställningar som de återfinns bland egalitära jägare- och samlarsamhällen ?
Vi kanske inte ska stirra oss blinda på det kristna prästerskapets göranden under århundraden och hoppa över Paulus. Vad är det i Jesus lära som är så förkastligt och obegåvat?
Litet insikter i det egna kulturarvet.. Dina tankar om mänskliga rättigheter som du bär på och en förnuftig sanvaro med allt levande vilar på ett arv från upplysningstiden. Deras tankar var långt ifrån nya även om det ofta framställs så. De var nya i Europa. Men historiskt har de funnits levande 10.000 år i tiden för att inspirera de Abrahamiska religionerna innan de förvrängs och blir till intolerans och med en föreställningar om monopol och ensamrätt. Kanske vi ibland ska tänka på varifrån vår normativa idévärld vuxit fram...
Så fasansfullt upprörande är inte tanken..
Så fasansfullt upprörande är inte tanken..
Bara en fundering...
Douglas Modig
2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar